De restauratie van de cylinder.

 

Ondanks het correct lopen, uiteindelijk besloten om de cylinder en zuiger te scheiden van het motorblok. (9 februari 2006)


Moeren gingen onverwacht snel los en gaven een ander beeld van de cylinderkop en cylinder.Bovenkant van de zuiger geeft een redelijk aangeroet gedeelte.


De cylinderkop is redelijk aangedikt onder de zwarte aanslag.


Ondanks de lange tijd sinds 1957 ziet de cylinderwand er redelijk uit.

 


Eenzaam hangt de zuiger aan zuigerstang.


Ook de zuiger geeft een " versleten indruk".


Het resultaat van de ontmanteling, ondanks alles een goede indruk van het geheel.


In de uitlaatkanalen is de aanslag ook nog te vinden.

Op 15 februari met cylinder en zuiger naar een motorrevisiewerkplaats geweest. En wel goed nieuws verkregen:

- de cylinder is in goede staat

-de zuiger en zuigerveren zijn in goede staat

Honen of fijnhonen is/was overbodig, goed te horen.

De cylinder en cylinderkop zijn schoongemaakt en wel met een "vreemde" methode: op Interner had ik het volgende gelezen: iemand had een fles " Cilit bang" (verkrijgbaar bij de Blokker, en eigenlijk is dit een gootsteenontstoppings-middel) gekocht. Spulletje in een emmer met kokend water en een paar uur laten staan. Op de verpakking staat dat op metaalvlakken slechts enkele minuten ingewerkt mag worden. Zo gezegd zo gedaan, na een viertal uren en daarna heel licht zandstralen zag het zo eruit.

Een dagje laten uitdrogen en vervolgens zal het geheel zwart worden gespoten.


Hieronder de cyllinder en cylinderkop in de matzwarte verf (hittebestendig) gespoten (18 februari 2006)


Cylinder wordt weer samengebracht met de motor en zuiger (26 februari 2006), een nieuwe pakking maakt onderdeel uit van de samenkomst.


Bij gebrek aan een zuigerveerklem... maar eens gebruik gemaakt van tireribs.


De zuiger zit weer op zijn plek


Weer compleet met koppakking en bougie.