Werking van de tweetakt.....
Hoe werkt een tweetaktmotor en wat zijn zijn voor- en nadelen. Kortom, back to basics... Volgens Vandale is een tweetaktmotor een motor waarbij het arbeidsproces in twee zuigerslagen verloopt. De Rotax Max is zoals iedereen ondertussen wellicht weet een tweetaktmotor. De mooiste omschrijving wat het verschil met een viertaktmotor is vond ik op één of andere website van grasmaaiers: "...Als uw machine geen peilstok heeft, dan is het een tweetakt motor..." Bij verbrandingsmotoren
wordt de chemische energie voor een deel omgezet in arbeid. Bij
een tweetakt gebeurt dit in twee tijden. De werking van
een tweetakt lijkt eenvoudig, maar doordat er verschillende zaken
gelijktijdig gebeuren is het niet zo eenvoudig om dit grafisch
voor te stellen. In de volgende afbeelding zie je dat het carter volledig gevuld is met het brandstofmengsel. De zuiger heeft z'n hoogste positie bereikt. Op het moment dat de zuiger weer naar beneden gaat, wordt het mengsel dat zich nog steeds onder de zuiger bevindt gecomprimeerd. Door deze overdruk sluit het membraan de brandstoftoevoer af. In onderstaande tekening zien we dat de zuiger de inlaatpoort vrijmaakt waardoor het mengsel vanuit het carter naar de cylinder kan stromen. De cylinder wordt
gevuld zolang de zuiger de inlaatpoort niet afsluit. We zijn
dan weer op ons aanvangspunt gekomen. Het ontsteken van de brandstof zorgt voor een plotse verhoging van de druk en duwt de zuiger met grote kracht naar beneden. Pas wanneer de zuiger de uitlaatpoort vrijmaakt kunnen de gassen via de uitlaat naar buiten. Het meerendeel van de gassen zal de cylinder verlaten op enkele graden van de omwenteling van de krukas. De restanten worden door het verse mengsel, dat de cylinder dan weer binnenkomt, verdrongen. |